Förra sommaren firade jag och min fru Ingela midsommar i Selet, en liten by vid Byskeälven i Västerbottens inland. Detta midsommarfirande finns beskrivet i En resa i tid och rum, här på Unikaboxen. I Scalateaterns källare såg jag ett bekannt ansikte vid ett av borden, men hade länge svårt att placera honom. Jag gick ändå fram och visade mig. Han kände igen mig också och visst var det Ludvig Palmberg, son till Håkan Marklund, bror till Hasse Marklund, som var värd för Midsommarfirandet i Selet.
Ett kärt återseende och efter några artighetsfraser berättade han om sin syster Johanna Palmberg och att det var hon som var anledningen till Stockholmsbesöket. Alla i familjen håller på med musik och det var Pappa Håkan och hans engagemang i Ludvikatrion Polarna Per, som förde oss tillsammans. När jag fick träffa Johanna, denna mångkonstnär, berättade hon om sitt band och den nya sångaren Niyah. Johanna är själv sångerska och slagverkare och har bland annat hängt med Skellefteåbandet Gin Lady både som sångerska och produktionskoordinator på deras turnéer. Nu är hon produktion- och kommunikationskoordinator på Scalateatern sedan mars i år, men tänk ändå vad världen är liten och hade jag inte lyssnat på den unga kvinnan i baren, som gav mig en biljett till källaren, hade jag aldrig fått uppleva detta. Ibland är allt bara en slump.