Caroline Asplund fick så äntligen möta sin publik igen med sitt FoKo - Art To Go. Efter två år med digitala visningar och slit med webbshopen hade fyrahundra gäster bjudits in till detta vernissage den 1 december i år. Tvåhundra hade tackat ja, men resultatet blev betydligt mindre. Kanske ett 40-tal kom. Avhoppen trodde Caroline kunde bero på den senaste tidens fokus i media på ökad smittspridning och att många blivit skrämda och vidtagit extra försiktighetsåtgärder. Värdinnor och väktare såg till att endast inbjudna med giltigt Coronapass fick tillträde till NK-passagen där Caroline med sitt team lyckats skapa en tämligen stor utställning. Både det tillfälliga Pop-Up Galleriet och ytorna utanför utnyttjades. Det var rymligt, anpassat och gott om plats för dem som ville hålla avstånd. Inte som det brukar vara på hennes vernissage, men det kändes ändå helt rätt.
Utbudet är alltid rikt när FoKo ställer ut. Förutom de hängda verken fanns ett kompletterande sortiment back-stage, som Caroline lyfte fram för köpsugna besökare. Priserna är afordable på riktigt. Från en tusenlapp och uppåt. De allra flesta under 10 000 kronor.
Många gallerister ser möjligheten att trissa priserna på samtida konst av ännu ej etablerade konstnärer till nivåer vida över marknadsvärdet. Ibland kan värdet bara vara en knapp tredjedel av priset en köpare fått betala. Nivåerna för vad marknaden vill betala för ett konstverk sätts på en auktion eller genom en värdering av ett auktionsverk. Caroline berättade om en kund som hade låtit Bukowski värdera ett nyinköpt verk och blivit chockad av resultatet. Förvisso är det så att både galleristen och köparen gör en bedömning. Galleristen som tar femtio procent av försäljningspriset bedömer sannolikheten att kunna sälja så mycket som möjligt till ett så högt pris som möjligt av en viss konstnär och köparen bedömer sin investering utifrån konstnärens potential att hens verk ska öka i värde med tiden. Galleristen får utdelning direkt medan köparens marginal kanske förblir negativ, men har åtminstone något läckert på väggen. Caroline gör alltid en helhetsbedömning när det kommer till prissättning och tar med konstnären lika mycket som de verk som konstnären producerat. Det gör att en köpare kan fynda bland de unga oetablerade konstnärernas konst på ett sätt som annars inte är möjligt om du inte handlar av konstnären direkt. Det gör också att konstnären får en möjlighet att prisutvecklas och etablera sig på konstscenen. Även FoKo tar en del av försäljningspriset för att kunna driva scenen, men 25 procent är markant mindre än gallerister i allmänhet.
Emilia Lindberg är själv som ett konstverk och det var naturligt att jag frågade henne om jag fick ta några bilder framför hennes verk. Hon bjöd även på ett trevligt samtal, där hon berättade om sin väg fram till dagens situation, då hon faktiskt kan försörja sig på sitt konstnärsskap, med eget galleri i Gamla Stan. Detta utan akademiska studier vare sig på Konstfack eller Mejan.
En annan av konstnär, Stefan Thunström, fanns representerad i utställningen med sina fantastiska monster. Jag kände så väl igen dem, men kunde inte placera var jag tidigare sett dem, tills Caroline hjälpte mig att leta i minnet. Stefan har ställt ut sina monster på FoKo flera gånger genom åren, men det var ett stort monster på årets vårsalong placerad exklusivt i en glasmonter jag letade efter och till slut med viss hjälp hittade. Även Stefan bjöd på sig själv och berättade om sitt skapande och erfarenheter från USA. Han berättade om den Amerikanska lagstiftningen och svårigheterna att jobba med återanvändning. Det fanns hela tiden en oro för att bli stämd på grund av att något skyddat material använts i tillverkningen. I Sverige har vi inte samma möjlighet att stämma någon, vilket naturligtvis ökar den konstnärliga frihet. Sedan övergick samtalet mer och mer till att handla om kulturkrockar och den nya mutationen av Covid19. Anledningen var Stefans vältaliga väninna, som jobbade som sjuksköterska och var gift med en man från Algeriet. Jag fick till mig både det ena och det andra, allt från giftermålet ute i Sahara till upplivningsförsök på SÖS. En spännande avslutning på en mycket trevlig afton med FoKo. Ser fram mot nästa inbjudning och hoppas att vi slipper nästa Coronavåg med nya restriktioner och begränsningar för offentliga sammankomster.