Det var verkligen en blomstrande vårfest som förste slottsträdgårdsmästaren vid Drottningholms Slott Paulina Landin dukat upp till i orangeriet. Ett färgsprakande och formfulländat arrangemang, som tillsammans med de strama lokalerna och de nationalromantiska skulpturerna från Nationalmuseum skapade mumma för frusna vintersjälar. I en intervju publicerad på sajten för Sveriges Kungahus berättar Landin om den långa arbetsprocessen som inleddes redan förra hösten med allt från skissande på utställning till planering och budgetering. - All planering landar sedan i två till tre intensiva uppbyggnadsdagar av blomsterutställningen innan portarna öppnas för besökarna, säger Landin.
Historiskt arv
Orangeriet på Ulriksdal har gamla anor och den första anläggningen byggdes redan på 1660-talet. Det var en mer omfattande och av omgivningen mer ianspråktagande byggnation ritad av den för tiden populäre arkitekten Jean de la Vallée. Anläggningen sträckte sig i etager ända upp på kullen bakom nuvarande byggnad och var främst ämnad för vinterförvaring av så kallade sydfrukter; pomeranser, citroner och apelsiner. Sommartid flyttades växterna ut i slottsparken. I början av 1700-talet uppfördes det nuvarande orangeriet i en mer sparsmakad och ren stil ritad av Nicodemus Tessin den yngre. I detta Sveriges äldsta bevarade orangerie har sedan användandet av anläggningen varierat. Från 1800-talets pragmatiska användande som växthus med bostäder på baksidan för de som arbetade med trädgården till dess renässans som ett växternas finrum under kronprinsparet Gustav Adolfs och Louises tid på Ulriksdal under 1920-talet. Deras intresse för växter la grunden till det engagemang som vi idag kan se åtskilliga publika exempel på. Inte bara här på Ulriksdal och inte bara vid de Kungliga slotten. Prins Eugens Waldemars Udde är ett bra exempel på ett museum där trädgården och trädgårdsmästaren är verksamma som publikmagneter. 1988 beslutade vår nuvarande Kung att upplåta orangeriet som skulpturmuseum, där Nationalmuseum visar en samling av svensk bildhuggarkonst från 1700-talets början till 1900-talet.
Symbolik, samspel och tradition
Det är därför extra roligt, en dag som denna, att växter och blomsterarrangemang får återta scenen i detta anrika hus eller som Landin säger i intervjun;
-Att få använda orangeriet för dess historiska användning, som rum för växter, och i samklang med Nationalmuseums skulpturer är väldigt inspirerande! Landin hämtar inspiration från sina tidigare blomsterutställningar och från Ulriksdals slottsparks långa tradition av växtsamlingar. Redan på 1600-talet hade Magnus Gabriel de La Gardie en stor växtsamling här, i modern tid hade Gustav VI Adolf en stor orkidésamling och Landin själv har erfarenhet av en rad uppmärksammade publika arrangemang. Ett exempel är Upp Amaryllis på Drottningholms Slott 2006, som visade omkring 60 sorter amaryllis från tre världsdelar i fantastiska arrangemang. Dagens Blomstarnade Vårfest är en samling med cirka 150 historiska tulpaner från lökmuséet Hortus Bulborum i Holland, samt ett stort antal penséer, som jag försökt att fotografera för att dokumentera och vidarebefordra min upplevelse. Tycker att bilderna nedan får tala för sig själva som tillsammans med Paulina Landins avslöjande kommentar nedan uppmanar till eftertanke; vilken är din favorit?
– En personlig favorit för mig är den historiska tulpanen Duc van Tol, Red and Yellow från 1595, avslöjar Landin.