Sylvias professionalism och utstrålning från scenen är definitiv. Det råder ingen tvekan om att detta är en stor artist med en meritlista som slår de flesta. Hennes musikaliska bana började för över sextio år sedan, när hon studerade musik på Richard Anderssons musikskola och senare på Kungliga Musikhögskolan. Hennes dröm var att bli konsertpianist, men allt förändrades när hon 1967 började sjunga i Rune Öfwermans trio. Året därpå gjorde hon TV-debut. År 1969 fick hon spela in sin första LP, Tycker om dej och sedan fanns det liksom ingen återvändo.
Hon var tidigt ute med att sprida samban och de Brasilianska rytmerna i Sverige. 1970 uppträdde hon på den internationella sångfestivalen i Rio de Janeiro. Hon fastnade för de sydamerikanska rytmerna, vilket resulterade i en sambashow på Strand i Stockholm tillsammans med brasilianska musiker hon hittat i Rio. Sylvia är trots allt kanske mest känd för sin version av Y viva España från 1973. En dundersuccé i Europa, men blev en vattendelare hemma i Sverige. Att hylla Spanien i en tid när fascismen i landet under ledning av Franco härjade som värst, ansågs inte lämpligt och hon fick utstå en hel del hat. Orättvist såklart.
2009 gjorde Sebastian Suarez-Golborne en intervju med sångerska som resulterade i fin text i DN, om hur allting började och de första fyrtio åren i hennes musikaliska karriär; En karriär av visor, samba och kontroverser.